|
constant volume
"the air inside that chest is
jasmine," she said.
"like recalling a day
before I was born."
he turned and went
swimming in a pool
of cerebrospinal fluid.
she curled into a spheroid
and dreamed of blind
isometric green.
constant volume
"de lucht in die borstkas is
jasmijn," zei ze,
"zoals een vacuüm,
wat herinnert aan een dag
voor ik was geboren."
hij draaide zich om en ging
zwemmen in een bad
met cerebrospinaal vocht.
ze krulde zich tot een sferoïde
en droomde van een blind
isometrisch groen.
subcritical
the inert current of blue
streaming along the medulla
tasted of citrus medica
and ferrum.
it moved stealthily up
and down his stairwell
through her body language
across the field
of vision.
it wavered between
the patio door
and the dihedral mirror,
whispering with supersonic flow:
"take me home burn".
subkritisch
de inerte loop van blauw
stromend langs het ruggenmerg
smaakte naar citrus medica
en ferrum.
het ging steels op
en neer in zijn trappenhuis
via haar lichaamstaal
over het gezichtsveld.
het aarzelde tussen
de terrasdeur
en de tweezijdige spiegel,
fluisterend in een supersonische vloed:
"take me home burn". *
bilateral
when they were
enveloped together
beneath the vertex,
their quintessence
coincided.
they shifted into
affine symmetries
of one
another,
becoming oblique
in a 98.6° purr.
bilateraal
toen ze samen
onder de schedelkap
geborgen waren,
viel hun wezen
samen.
ze transformeerden tot
elkaars verwante
symmetrie,
en werden hellend
in een 98,6° gezoem.
mass
echolalia from
space-time
inner space
sister spread
sound-waves
and earth
blue-purple
caverns and elsewhere
she is
the angel of the air.
she tells him she is not real.
massa
echolalie van
ruimte-tijd
innerlijke ruimte
zuster spreidde
klank-golven
en aarde
blauw-paarse
holtes en elders
ze is
de engel van de lucht.
ze zegt hem dat ze niet echt is.
minor bird
she heard
radiopaque frequencies
and quicksilver,
drifting from the lea.
they leaked
like digital telepathy
into the penumbra
of the curved arcade.
mezzo-soprano signals
told them that
their in-betweeness
could not be
measured by matter.
paradisea minor
ze hoorde
ondoordringbare frequenties
en kwikzilver
van de weide drijven.
ze sijpelden
als digitale telepathie
de halfschaduw van
het gebogen gewelf binnen.
mezzosopraan signalen
maakten hen duidelijk dat
hun tussenin zijn
niet door materie
afgemeten kon worden.
scalene
affixed to the ceiling, at 3:15 A.M.
they paused and
looked down from the images
floating within the aqueous humor.
"are we truly
finite," he wondered?
"will all that I am
come to a terminal point?"
she reached out
feeling the aerodynamics
around them.
"the answers are
electromagnetic," she said.
"they do not have eyes..."
scalenus
gefixeerd op het plafond om 03:15.
ze pauzeerden en
keken weg van de beelden
badend in de humor aquaeus.
"zijn we waarlijk
eindig," vroeg hij zich af
"zal alles wat ik ben
tot een eindpunt komen?"
ze stak de hand uit
en voelde de luchtstroming
rondom hen.
"de antwoorden zijn
elektromagnetisch," zei ze.
"ze hebben geen ogen..."
Artificial Gravity is a collaboration between the author Alice Evermore and artist Patrick Merckaert. It is part of a projected publication by Isthmus Edities (Grafisch Atelier Daglicht, Eindhoven, The Netherlands). Isthmus Edities initiated the publication of a series of five books in limited edition, in which literature and graphic are combined. The first volume De dagen appeared in 2004 and has texts by Kreek Daey Ouwens and prints by Henk Visch.
Artificial Gravity is een samenwerkingsproject van de auteur Alice Evermore en beeldend kunstenaar Patrick Merckaert. Het maakt deel uit van een geplande uitgave van Isthmus Edities (Grafisch Atelier Daglicht, Eindhoven, Nederland). Isthmus Edities startte met de uitgave van een reeks van vijf boeken met een beperkte oplage, waarbij literatuur en grafische kunst gecombineerd wordt. Het eerste deel De dagen verscheen in 2004 en bevat teksten van Kreek Daey Ouwens en prenten van Henk Visch.
Nederlandse vertaling: Kurt Devrese
* Het Engelse 'take me home burn' is een term uit de ruimtevaart, waarbij de laatste fase van een Apollo-missie de 'take me home burn' werd genoemd.
Text © Alice Evermore
Images © Patrick Merckaert
www.alligatorzine.be | © alligator 2005
|
|
|